بلوکیان: برخی حرف‌ها در رابطه با مهاجران ناثواب و خطرناک است عروس کشان به سبک عبدالحمید خراسانی | فرمانده حامی طالبان برای چهارمین بار ازدواج کرد + فیلم ابراز نگرانی سازمان ملل از بازداشت، شکنجه و قتل نظامیان حکومت پیشین توسط طالبان تشدید محدودیت‌ها و ادامه بازداشت‌ گسترده خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان ارسال پیامک از سامانه سهما به اتباع مجاز + جزئیات ویدئو | استقبال مهاجران افغانستانی مقیم مشهد از تیم ملی فوتسال افغانستان ویدئو | استقبال از تیم ملی فوتسال افغانستان در مشهد داعش مسئولیت حمله به نمازگزاران هرات را بر عهده گرفت عکس‌هایی از مراسم تشییع پیکر شهدای حمله به مسجد شیعیان در هرات راه آهن ایران برای حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه مجددا اعلام آمادگی کرد کاظمی‌قمی، کرزی و عبدالله حمله به شیعیان در هرات را محکوم کردند ویدئو | شناسایی خانواده شهید «نسیم افغانی» پس از سال‌ها گمنامی سفارت ایران در کابل حمله تروریستی هرات را محکوم کرد تمجید وحید شمسایی از عملکرد افغانستان در جام ملت‌های آسیا + فیلم شهادت ۷ نمازگزار در حمله افراد مسلح ناشناس به مسجد امام زمان (عج) در هرات صعود چهارپله‌ای فوتسال افغانستان در رنکینگ جهانی سرمربی ایرانی تیم ملی فوتسال افغانستان: از شادی ملت خوب افغانستان خوشحال هستم ویدئو | شادی مردم هرات پس از راهیابی تیم ملی فوتسال افغانستان به جام جهانی ویدئو | هیجان گزارشگر افغانستانی پس از صعود تیم ملی فوتسال کشورش به جام جهانی نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و قرقیزستان (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

عبدالباسط هرات | گفت‌وگو با «کبیر قلندرزاده» قاری صاحب نام افغانستانی

  • کد خبر: ۱۰۵۹۰۷
  • ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
عبدالباسط هرات | گفت‌وگو با «کبیر قلندرزاده» قاری صاحب نام افغانستانی
کبیر قلندرزاده از چهره‌های مطرح قرائت قرآن در ایران است، او اصالتی افغانستانی دارد و در قرائت قرآن را در مشهد آموخته است. این قاری بین‌المللی معتقد است: شهر مشهد قطب تلاوت ایران است.

سیدمحمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ ماه رمضان برای بسیاری‌ها با جلسات قرآن بعد افطار معنا پیدا می‌کند، جلساتی که سال‌های سال است به همت عده‌ای چراغشان روشن نگاه داشته شده و خیر و برکت‌های زیادی را برای اعضای جلسه به ارمغان آورده است. این جلسات علاوه بر تأثیرات اجتماعی و تربیتی که در جامعه دارد سبب کشف و پرورش استعداد‌ها هم می‌شود. چهره‌هایی که حالا هرکدامشان در قرائت قرآن صاحب سبک هستند.

کبیر قلندرزاده، قاری افغانستانی خود را متعلق به همین جلسات قرآن می‌داند، جلسه‌هایی که او از کودکی به آن‌ها راه یافته و حالا به عنوان یک قاری شناخته می‌شود. این قاری نامدار جامعه مهاجران افغانستانی در مشهد در قرائت قرآن به سبک عبدالباسط، قاری نامدار مصری، بسیار مسلط است و به همین دلیل می‌توان او را عبدالباسط هراتی‌ها نامید. آنچه در ادامه می‌خوانید گپ و گفت ما با این قاری افغانستانی است که از سال ۱۳۵۹ به ایران مهاجرت کرده است.

جلسات قرآنی راه را به من نشان دادند

او که متولد سال ۱۳۶۱ در مشهد است درباره آشنایی اش با جلسات قرآن کریم بیان کرد: من شاگرد استاد فرقانی هستم، ایشان اصالتی هراتی دارند. دایی من آقای حسین احمدی درباره قرآن هم معلم من بودند و هم مشوق من. دایی خودش قاری قرآن بود و جلسه زیاد می‌رفت. یک بار در کودکی من برای او قرآن خواندم از فردایش دست من را گرفت و با خودش به جلسات قرآن برد. من اگر بخواهم از دو استادم در زندگی قرآنی نام ببرم، یکی دایی است و دیگری استاد فرقانی.

قلندرزاده ادامه داد: آن روز‌ها در دهه ۶۰ جلسات قرآن مهاجران افغانستانی در مشهد رونق زیادی داشت. دایی هم من را به همین جلسات می‌برد. البته به جلسات دوستان ایرانی هم می‌رفتیم و این طور نبود که فقط جلسات مهاجران افغانستانی را شرکت کنیم. بعد از آنکه به مدرسه رفتم، کم کم رفت وآمد من به جلسات قرآن دوستان ایرانی و آموزش و پرورش بیشتر شد. اما همه جلسات مهاجران را شرکت می‌کردم. به یاد دارم آن روز‌ها به خصوص در ماه مبارک رمضان شبی سه تا چهار جلسه قرائت قرآن شرکت می‌کردم.

ورق بزنید:

قرائت در حرم مطهر رضوی افتخار من است

قلندرزاده، کارنامه درخشانی در قرائت قرآن کریم دارد، از موفقیت‌های قرآنی او می‌توان به کسب عنوان دوم مسابقات بین المللی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۹ و رتبه اول مسابقات شبکه بین المللی الکوثر که سال ۱۳۹۲ با حضور قاریانی از ۶۰ کشور برگزار شد، اشاره کرد.

این قاری در این باره گفت: در میان همه مقام‌هایی که کسب کرده ام از همه شان مهم‌تر چهارده سال قاری و مؤذن بودن در حرم مطهر رضوی است. من ده سال مؤذن ظهر چهارشنبه‌های حرم رضوی بودم و این بزرگ‌ترین افتخار برای من است.

این قاری بین المللی قرآن کریم درباره مهم‌ترین آرزوی قرآنی خود گفت: امیدوارم بتوانم قرآنی که یاد گرفته ام را به دیگران یاد بدهم، همین طور که دیگران به من یاد دادند. آرزو دارم به کشور‌های مختلف بروم و برای مسلمانان قرآن بخوانم.

مهاجران افغانستانی قاریان خوش صدایی در بین خود دارند

مهاجران افغانستانی مقیم مشهد چهره‌های شاخص زیادی در بخش‌های مختلف دارند و کبیر قلندرزاده یکی از آن‌ها در حوزه قرآن است. او دلیل حضور قاریان بین المللی ممتاز در جامعه افغانستانی‌های مهاجر در مشهد را این گونه مطرح کرد: اینکه چرا قاری‌های مهاجر در مشهد شاخص اند به این باز می‌گردد که شهر مشهد قطب تلاوت ایران است. ما در شهر امام رضا (ع) هستیم. بهترین قاریان ایرانی از مشهد برخاسته اند. در همین شهر رشد کرده اند و ما، چون در مشهد زندگی کرده ایم از آن روحیه قرآنی تأثیر پذیرفته ایم.

او در ادامه تأکید کرد: این تأثیرپذیری آن قدر بوده که جلسات قرآنی مهاجران افغانستانی هم مثل جلسات قرآن مشهدی‌ها شده است. این باعث شده که قاریان مهاجران هم شاخص‌تر از دیگر قاریان باشند، ما بیشترین قاری بین المللی در بین مهاجران را در مشهد داریم. کلا مهاجران علاقه مندی زیادی به فراگیری قرآن دارند و اگر دقت کنید جلسات مهاجران بسیار پرشور است. من به همین الان در جلسه خودم در حسینیه هراتی‌ها بیش از ده نوجوان دهه هشتادی را آموزش می‌دهم که خیلی علاقه‌مند هستند و مشتاقانه به جلسات می‌آیند.

قلندرزاده تصریح کرد: مهاجران قاریان خوش صدایی در بین خود دارند و سبک‌های سختی مثل عبدالباسط و منشاوی را برای قرائت انتخاب می‌کنند. ما در بین مهاجران قاریان خوبی در این دو سبک داریم، خوشبختانه در مشهد بستر خوبی برای رشد این افراد وجود دارد.

او همچنین بیان کرد: مشهد شهر امام رضا (ع) است، شهری که وجود حرم مطهر رضوی آن را خاص کرده است. من مشهد را خیلی دوست دارم هرجا که می‌روم بازهم دلتنگ مشهدم. اینکه در هر ساعتی می‌توانیم حرم برویم خودش یک برکت برای همه ماست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->